fbpx

אזובית מחוספסת
Origanum scabrum

משפחה: שפתניים Lamiacea | מוצא: דרום יוון

המין האנושי אוהב לקטלג דברים לפי נושאים: בעלי חיים, צמחים, טובים, רעים, אכילים, רעילים וכו’ וכו’; בתחום שלנו רבים מקטלגים את הצמחים לצמחי תועלת ולצמחי נוי וכך גם מחלקים את הגינה לגינת תבלין ולגינת נוי.

אנחנו ממליצים כבר שנים לצאת מן הקופסה ולערבב בשמחה בין הקטגוריות ובפרט כאשר צמחי התבלין הם יפים ופרחוניים או כאשר צמחי הנוי שימושיים.
כתבנו כבר בעבר על צמחים רב-שימושיים כאלה כמו צתרה ורודה, מרווה רפואית ‘נצרת’ או מרוות קליבלנד.
צמח השבוע שלנו הפעם הוא מין של אורגנו ולכן כמעט בלי לחשוב נשלח אותו רובנו בשמחה אל ערוגת התבלינים שם ישמח אותנו בפריחתו היפהפייה, אך הוא עלול לאכזב אותנו בריחו העדין.

אזובית מחוספסת גדלה בר בדרום יוון באקלים דומה מאוד לאקלימנו החם והיבש ולמרות זאת היא מתנהגת כצמח צפוני יותר, נרדמת בחורף ומלבלבת באביב לקראת פריחתה הקיצית היפה.

הצמח מתפתח בשלוחות תת-קרקעיות קצרות ועם השנים יוצר כרית נמוכה בקוטר עד 50 ס”מ. באביב בוקעים מתוך הקרקע עלים מחוספסים ירוקים בעלי ריח אורגנו עדין. עם התבגרם הם הופכים לירוקים-כחלחלים ובקיץ למשך כשלושה חודשים מתעטפים ראשי הגבעולים בשפע פרחים ורודים הבוקעים מגביעים כהים במקבצי פריחה קטנים.

אזובית זו גדלה היטב באזור ההר וכנראה גם באזורים אחרים בתנאי שמש מלאה או חלקית בכל קרקע. דרישתה היחידה היא השקיה סדירה בקיץ לפריחה מיטבית. לאחר הפריחה יתייבשו הגבעולים ואנו ממליצים לגזום נמוך ולהמתין בסבלנות ללבלוב האביבי הנאה.

בשל גודלה היא מתאימה מאוד למכלים קטנים-בינוניים או במסלעה ובקדמת ערוגה כתחליף לצמחים עונתיים או בשילוב עם בני שיח אחרים. ניתן גם לשלבה עם בצלי חורף, שיעלו דרכה, או סביבה ויפצו על העלמותה הזמנית.

זהו צמח מקסים, לא מפונק ומאריך ימים שיקשט גם את ערוגת התבלינים ולאורחים הביקורתיים תמיד תוכלו לתרץ שזה אורגנו ולכן התבלבלתם/ן 😉

דילוג לתוכן