אלסטרומריה זנים נמוכים'
Alstroemeria compact cultivars

משפחה: אלסטרומריים Alstroemeriaceae | מוצא: דרום אמריקה

רגע לפני, מלה על על קולוניאליזם תרבותי בצמחים: כמו בתחומים רבים נוספים, רוב הבוטנאים במאות הקודמות הגיעו מאירופה וגילו במסעותיהם אלפי צמחים אקזוטיים באמריקה, באפריקה ובאסיה. רבים מהם קראו לצמחים החדשים שגילו על שם אצילים או עשירים אירופיים על מנת לחלוק להם כבוד (או לשם התחנפות והמשך מימון המסעות).

כך גם עם האלסטרומריה: הוריהם של מכלואים תרבותיים מיוחדים אלה הם חלק מכ-60 מינים, שרובם מצ’ילה ומברזיל וכולם מדרום אמריקה והם קרויים על שם חברו הטוב של הבוטנאי הדגול קארל לינאוס, ברון שבדי בשם קלאס אלסטרומר, שבטוח יצא מרוצה מהכבוד שנפל בחלקו.
קולוניאליזם בוטני כבר אמרנו?
בשמן העממי ‘שושן האינקה’ נותר רמז לארצות מוצאן, ואנו מציעים לשנות את שמן למאצ’ופיצ’וריה או קוסקוניה ואם לא זאת, אז לפחות ניזכר באנדים ונחשוב על לאמות בכל פעם שנביט בפרחים היפים.
בטבע בדרום אמריקה קיימים מינים רבים של אלסטרומריה – קטנים וגדולים, טרופיים, אלפיניים ומדבריים. כולם מלבד מין אחד הם רב-שנתיים וגדלים מקנה שורש תת קרקעי המאפשר להם לעבור עונת תרדמה בעתות קור או יובש. קבוצת הצמחים שאנו מציעים השבוע, מכלואים נמוכים מסדרת פרינסס ליליז, נוצרה מהכלאה של מינים פורחי חורף מצ’ילה עם מינים פורחי קיץ מברזיל. התוצאה – צמחים נמוכים ורחבים שופעי פריחה בשלל צבעים, שבתנאים מיטביים יכולים לפרוח במשך רוב השנה.
מקנה השורש עולים גבעולים קצרים הנושאים עלים בצבע ירוק בהיר או ירוק-כחלחל. חלק מן הגבעולים נושאים עלים בלבד וחלקם נושאים בראשם כמה פרחי ענק בקוטר 8-7 ס”מ בעלי שישה עלי כותרת ששלושה מהם מנוקדים בפסי אורך קצרים. הצמח מתפשט מעט ויכול להגיע לקוטר 60 ס”מ ולגובה 40-30 ס”מ. מכלואי האלסטרומריה הנמוכים דורשים כמה שעות שמש לפריחה טובה ויכולים לגדול גם ב 7-6 שעות של קרינה ישירה, אך יש לזכור שהם בשיאם באביב ובסתיו וקיץ חם או חורף קר יכולים לגרום להם להיכנס לתרדמה חלקית או מלאה. אלה צמחים מוצלחים באזור ירושלים ומומלץ לגדלם בעציץ גדול או בקרקע מועשרת בקומפוסט וליהנות מפריחה מרהיבה באביב, בסתיו ולעתים גם בקיץ ולתוך החורף. יש להשקות את האלסטרומריה באופן סדיר גם אם נכנסה לתרדמת קיץ ומומלץ לדשן מספר פעמים בשנה בדשן המכיל יסודות קורט (אוסמוקוט, למשל). לעידוד פריצת ענפים חדשים ופריחה ממושכת מומלץ לתלוש במשיכה גבעולים שהחלו להתייבש.

הצמח הסגול-ארגמני שבתמונה פרח בשנים הראשונות לשתילתו בקרקע כבדה במשך כשמונה חודשים בכל שנה כשהוא עומד בשש שעות קרינת שמש ישירה בקיץ ובקרות לא מעטות בחורף. 

דילוג לתוכן