אקווילגיה (אקסימיה) ענקית
Aquilegia eximia

משפחה: נוריתיים Ranunculaceae | מוצא: קליפורניה

כתבנו כבר בעבר על האקווילגיות המופיעות במשתלות באביב עם פריחתן המיוחדת והיפהפייה; בפרח בולטים חמישה עוקצים ארוכים הנמשכים אחורה ושילובם הזכיר לבוטנאים טופרי עיטAquila) בלטינית) ולאחרים חמש יונים מקובצות (Columbina בלטינית) ומכאן שמן העממי באנגלית- Columbine (קולומביין).

בישראל מעדיפים צמחים צפוניים אלה את אזור ההר וגם אצלנו יגדלו טוב יותר בצל חלקי או כמעט מלא ובהשקיה סדירה. הצמח יוצר כרית עגולה ונאה של עלי נורית מחולקים, ממנה עולים באביב למשך כמה חודשים הפרחים היפהפיים, שיכולים להיות בעלי שני צבעים או צבע אחד ולעתים מלאים עלי כותרת. בקיץ נכנס הצמח לתרדמה חלקית וניתן לגזום את העלים החדשים, שיוחלפו בסתיו או בחורף בחדשים. צמחי האקווילגיה אינם מפונקים במיוחד ואחרי התבססות אפילו עמידים ליובש חלקי וישמחו לגדול בעציץ גדול או בקרקע מועשרת בקומפוסט, גם בין שיחים גדולים יותר או בשילובים אחרים.

אקווילגיה ענקית, צמח השבוע שלנו, נראית כאילו גדלה על שמרים: צמח בודד יכול ליצור כרית בגובה 30 ס”מ ובקוטר 50-60 ס”מ של עלים גדולים ירוקים-כחלחלים מחולקים לאונות מפוצלות. בקיץ מתרוממים גבעולי פריחה בגובה 100-150 ס”מ הנושאים פרחי אקווילגיה גדולים בצבעי אדום וצהוב. עוקצי הפרח מכילים צוף המושך דבורים, עשים וציפורים המאביקים את הפרחים.

בטבע גדלה אקווילגיה זו באזורים לחים בהרי החוף של קליפורניה על אדמות עניות במיוחד ונראה, שתצליח אצלנו בקרקע ובמכלים גדולים בתנאים של צל מואר מאוד או אפילו שעות ספורות של שמש ישירה.
בחורף קר תיכנס כנראה לתרדמה חלקית ובכל מקרה אנחנו ממליצים לבחון את תנאי הגידול באופן שוטף: השקיה סדירה, ניקוז טוב (למרות שנחשבת עמידה לקרקעות לא מנוקזות) ודישון זהיר ולא מוגזם.
למצליחים מובטח צמח מיוחד, מרהיב ונדיר, שירשים כל אורח בעל אצבעות ירוקות.
דילוג לתוכן