חמציץ משולש (סגול)
Oxalis triangularis

משפחה: חמציציים Oxiladaceae | מוצא: דרום אמריקה

צמחים לצל ולתחרות שורשים הם מצרך נדיר במקומותינו: באקלים החם שלנו חובה לנטוע בגינה עצי צל טובים, נשירים או ירוקי-עד, כדי ליהנות מן הצל והקרירות תחתם.

אך אליה וקוץ בה – שטחי הקרקע תחת העצים אמנם קרירים בהרבה מחלקי הגינה האחרים, אך שורשי העצים המחפשים בקיץ כל טיפת לחות ממלאים את הקרקע ומקשים מאוד על מרבית הצמחים השתולים בה. הפתרון הקל הוא לשתול במכלים מורמים מן הקרקע וכך להימנע מעימות עם ענקי הגינה, אך קיימים גם כמה צמחים חסונים המסוגלים לשגשג אפילו בתחרות השורשים הקשה.

אחד כזה הוא צמח השבוע היפהפה שלנו חמציץ משולש המכונה גם חמציץ סגול. מגוש פקעות קשקשיות ורודות-כתומות עולים עשרות עלים בעלי פטוטרות ארוכות ובהירות. לקצה כל פטוטרת מחוברות שלוש אונות משולשות נפרדות לגמרי, שכל אחת מהן נראית כפרפר בצבע בורדו-סגול עם שרטוט סגול עדין במרכזו.

צמח עשבוני נמוך היוצר כרית סגולה ויפהפיה בצל. חסון ומאריך שנים.

עשרות העלים יוצרים יחדיו כרית נמוכה או חצי כדור צבעוני קטן ומרהיב בגובה 15-20 ס”מ, שבאביב ובקיץ נוספים אליו פרחים קטנים רבים בצבע ורוד בהיר.

זהו צמח רב-שנתי חסון ומאריך שנים מאוד, שמעדיף בארץ תנאי צל מואר או צל חלקי והשקיה סדירה ובתנאים אלה מצליח אפילו בתחרות שורשים קשה.
הוא מצוין במכלים קטנים או גדולים לבדו או כמלווה לצמחים גבוהים יותר.

בחורפים קרים מתייבשים העלים והצמח נעלם לגמרי עד ללבלוב העלים החדשים בתחילת האביב ולכן מומלץ גם לשלבו עם צמחים פעילי חורף כמו צמחי בצל חורפיים (נרקיסים, יקינתונים ואחרים), או עונתיים של חורף (אמנון ותמר ננסי, בכור-אביב ועוד).

ניתן גם לכסות עם החמציץ המשולש שטחי גינה קטנים בשילוב עם אחיו הדרום אפריקני, חמציץ ורוד, הפעיל בעיקר בחורף, או עם רקפות בר ואפילו לגדלו בבית בפינה מוארת היטב.

לצמח זה תכונה נחמדה המשותפת לחמציצים רבים והיא, שהעלים מתקפלים ונסגרים בלילה וכמותם גם הפרחים, אולי כדי להגן על הצמח מגשם וברד כאשר מגיעים עננים כבדים, או מפני מכרסמים פעילי לילה.

מעניין לראות, שהעלים מגיבים בקיפול איטי גם כאשר נוגעים בהם

בישראל אנחנו נרתעים לעתים מלשתול חמציצים מפחד החמציץ הפולש האגרסיבי, חמציץ נטוי האהוב על הילדים. חמציץ משולש אמנם גדל מפקעות, אך אינו מטייל בגינה ואינו יוצר זרעים, כך שאין כל חשש לשותלו בכל מקום.

דרך אגב – גבעולי העלים והפרחים בעלי חמצמצות עדינה וניתנים ללעיסה כמו אלה של קרובו השתלטן.

דילוג לתוכן