fbpx

חרצית הגננים (כריזנתמה)
Chrysanthemum morifolium

משפחה: מורכבים Asteraceae | מוצא: סין ומזרח אסיה. מכלואים

והפעם לכבוד החגים: צמח רב-שנתי פרחוני, שאפשר לתת כזר או כעציץ פורח ואחר-כך לשתול במכל ובגינה וליהנות ממנו למשך שנים.

רבים מכירים את הכריזנתמות (כריזנטמות), ששמן המדעי בעברית הוא חרצית הגננים, קבוצה של מינים, זנים ובעיקר מכלואים של חרציות המשמשים לקטיף ולשתילה בגינה. חלקנו גם יודעים, שאמנם אפשר לקנות אותן פורחות במשתלות במשך רוב השנה, אבל בגינה הן פורחות כמעט רק בסתיו משום שהן מחכות להתקצרות הימים והתארכות הלילות, מה שמכונה צמח יום קצר. המגדלים מצליחים לגדלן עד לגודל מתאים ואז להחשיך את שטחי הגידול למשך כמה שעות בכל יום כך שהן תחשובנה שהגיע הסתיו ותגדלנה ניצנים ופרחים גם בעונות אחרות.

הקבוצה הענקית הזו מתחלקת לקבוצות משנה בתוכן לכל צמח שם זן משלו, אך בארץ מקובל להתייחס רק אל שתי קבוצות:

הכוללת זנים קומפקטיים בעלי מבנה כרית סימטרי ומעוגל, שהם צמחי גינה מצויינים , אך אינם מתאימים לקטיף. לצמחים אלה עלים קטנים ושסועים בעלי ריח נעים וגבעולים ירוקים קצרים יחסית המתפצלים באופן טבעי לגבעולי משנה וכך מתקבלת כרית כדורית ירוקה ויפה. בסתיו בין אוקטובר לדצמבר נפתחים מאות פרחים בגל פריחה עיקרי מרהיב ואחריו גלי משנה נאים. בין גלי הפריחה כדאי לקטום את הפרחים הנבולים לקבלת מראה רענן.

חרציות מולטיפלורה גדלות היטב בגינה בקרקע מועשרת בקומפוסט ובעציצים בשמש מלאה או חלקית ובהשקיה סדירה. צפו לכרית רחבה בגודל 50*30 ס”מ אך בתנאים אופטימליים תוכלו להגיע ל 80*50 ס”מ ואף יותר! בתום כל גלי הפריחה מומלץ לגזום את הצמח נמוך ובמהרה תתפתח שוב הכרית הירוקה. צמחים אלה מעדיפים את אזורי הארץ הקרירים, אך גם אצלנו הם משגשגים בדרך-כלל רק ל 3-5 שנים ואז מומלץ להחליפם.
אלה נמכרים כצמחים קטנים פורחים בשלל צבעים, אך באופן טבעי הם גדלים לגובה ודורשים גיזומי הנמכה. צמחים אלה מעולים לקטיף אך בגינה מתאימים מאחורי שיחים או בקשירה ותמיכה אל מקל או עמוד. מגוון הזנים עצום אך בהכללה לכולם עלים שסועים או כמעט מנוצים גדולים מעלי זני המולטיפלורה וריחניים. צמחים אלה גדלים במהירות ולגובה וכדי להימנע מנפילה ושבירה כדאי לגזום אותם 2-3 פעמים בשנה לחצי הגובה ולא יאוחר מאוגוסט וכך לקבל ענפים קצרים וחזקים יותר.
יש כאלה המדללים את הניצנים כדי לקבל פרחים גדולים ומרשימים יותר. גם זנים אלה ישמחו לשתילה בקרקע עשירה או בעציץ גדול בשמש מלאה או חלקית ובהשקיה סדירה. הפריחה סתווית בדרך-כלל בשני גלים והפרחים הקטופים נשמרים יפים למשך כשבועיים.
בקבוצה זו זנים בעלי תוחלת חיים של מספר שנים וזנים מאריכי ימים, אולם לא ניתן לדעת בעת הקנייה מהו הזן.
 

לשמחת אוהבי הכריזנתמות נמצאה אחת, שפורחת באופן טבעי מן האביב ועד לסתיו ברצף.
זהו זן שמקורו אינו ידוע והוכנס לגינון לפני שנים על ידי משתלת נטף ומכאן שמו.

זהו בן-שיח מעוגל המזכיר את זני המולטיפלורה, אולם גידולו צפוף פחות. בשיאה תגיע ל 50×50 ס”מ או מעט יותר ותתכסה בשפע פרחים צהובים זוהרים. מתאימה ביותר למכל, למסלעה ולערוגה פורחת בקרקע עשירה בחומר אורגני ובשמש מלאה או חלקית ושורדת למשך 5-7 שנים.
בשל הפריחה הממושכת מומלץ לקטום אחת לכמה שבועות את הפרחים הנבולים לשיפור המראה ולבצע גיזום חזק יותר בחורף.

מעניין לדעת, שמקור המילה זהב ביוונית khrysos הוא כנראה במילה חרוץ שמקורה שמי (פיניקי ועברי) ומופיעה כמילה נרדפת לזהב במקורותינו! פירוש השם Chrysanthemum ביוונית ‘פרח הזהב’ ותרגומו לעברית חרצית הוא לפיכך מדויק ומוצלח.

דילוג לתוכן