דקלים ננסיים לאזור ירושלים

משפחה: דקליים Arecaceae | מוצא: רחבי העולם

לאוהבי הדקלים באזור ירושלים נכונה, בדרך כלל, אכזבה: רוב הדקלים הם עצים טרופיים רגישים לקור וליובש ומרביתם מתים או סתם סובלים בירושלים החורפית ומציגים מופע עלוב ועצוב.

בין הדקלים המעטים המשגשגים באזור ירושלים נמצא את הוושינגטוניה- דקל גבוה ביותר שבבגרותו מפיץ עצמו באלפי נבטים עקשניים, את התמר המצוי והקנרי, שבשנים האחרונות חוסלו על ידי חיפושית חדקונית הדקל-חיפושית פולשת.

לאחרונה הבאנו לשתילי הר כמה דקלים ננסיים, נאים, חסונים ועמידים לקור, שמשתלבים יפה הן בגינה בעלת מראה טרופי והן בגן הים-תיכוני. בהיותם קטנים (או צרים) ובעלי גידול איטי ניתן להשתמש בהם גם בגינות קטנות ואף במכלים ובגינות גג:

טרכיקרפוס פורטון Trachycarpus fortunei
דקל זקוף בעל גזע אחד ובראשו כפות דמויות מניפה המזכירות את כפות הוושינגטוניה. עמיד לקור עד 20- מעלות ובאזור ההר יעדיף שמש מלאה או כמעט מלאה. מאריך שנים ויכול להגיע לגובה של 8-10 מטרים.

הזן ‘וגנר’ קטן יותר ובעל כפות קטנות יותר וכהות יותר ועמיד גם לרוחות עזות במיוחד.

ישגשג גם במיכל גדול ובבגרותו עמיד ליובש. יפהפה כצמח מוקד בודד או בקבוצה.

מוצא: מזרח אסיה

כמרופס נמוך Chamaerops humilis
דקל מרובה גזעים שבראשיהם כפות דמויות מניפה המזכירות את כפות הוושינגטוניה. טרפי העלים (גבעולי העלים) מכוסים קוצים.

עמיד לקור עד 15- מעלות ובאזור ההר יעדיף שמש מלאה עד צל חלקי. מאריך שנים ויכול להגיע לגובה של 4-5 מטרים ולקוטר 6 מטרים בהתאם לעיצובו ולגיזום הגזעים.

כמרופס נמוך המכונה גם שמרופס עמיד ביותר ליובש, לחום, לקור ולרוח ומשגשג גם במיכל גדול לאורך שנים רבות. יפהפה כצמח מוקד בגינה.

הזן ‘מכסיף’ יפה במיוחד וגדל בטבע בהרי האטלס. זן זה איטי גידול ועמיד לקור אף יותר מן המין והוא נדיר בארץ. עמיד גם לרוחות עזות במיוחד. ישגשג גם במיכל גדול ובבגרותו עמיד ליובש. יפהפה כצמח מוקד בודד או בקבוצה.

מוצא: מערב הים התיכון

תמר רובליני Phoenix roebelenii
דקל תמר ננסי בעל עלי נוצה ארוכים ועדינים, שטרפיהם(גבעולי העלים) מכוסים קוצים. עמיד לקור עד 5- מעלות וגדל היטב מצל כמעט מלא ועד לשמש מלאה. מאריך שנים ויכול להגיע לגובה של 3-4 מטרים.

באזור ההר מעדיף פינה מוגנת מרוח וצמחים צעירים עלולים לסבול בקרות קשות.

ישגשג גם במיכל גדול ובבגרותו עמיד יחסית ליובש. יפהפה כצמח מוקד בודד, או בקבוצה צפופה.

מוצא: מערב הים התיכון

אז גם אם לא חשבתם שניתן לשתול דקל בגינתכם – בואו לראות את הדקלים היפים הללו ואולי תשנו את דעתכם.

דילוג לתוכן