פעמונית פורטנשלאג
Campanula portenschlagiana

משפחה: פעמוניתיים Campanulaceae | מוצא: דרום אירופה

משפחת הפעמוניתיים מיוצגת בארץ על ידי כ 20 מינים שלרובם פרחים סגולים דמויי פעמון ומרביתם צמחים חד-שנתיים הפורחים בסוף החורף ובאביב, מייצרים את זרעי הדור הבא ומתייבשים בתחילת הקיץ.
בדרום אירופה ובמערב אסיה (ובישראל בצפון הארץ ובעיקר בחרמון) קיימים מיני פעמונית רב-שנתיים, שמרביתם צמחי סדקים אלפיניים קומפקטיים ועמידים לקור עז.

בישראל ידועים גם שני מיני פעמונית רב-שנתיים בעלי עמודי פריחה גבוהים ונישאים. הראשונה הנפוצה באזורים רבים היא פעמונית קיפחת בעלת גבעול דק ועירום מעלים ופרחים מאורכים.

השניה, נדירה מאוד, שניצלה בקושי מהכחדה בישראל, היא פעמונית הדורה הפורחת דווקא בקיץ בפרחים גדולים ופתוחים וניתן להשיגה אצלנו במשתלה.
מלבד הפעמונית ההדורה המקומית אנחנו מחזיקים גם כמה מינים רב-שנתיים של פעמונית מדרום אירופה ומן הקווקז וכן כמה מכלואים גנניים, שמקור רובם במזרח אסיה. ברבות השנים גילינו כי פעמוניות אלה מסתדרות יפה באזור ירושלים בתנאי השקיה סדירה וצל או צל חלקי ומאריכות ימים מאוד.
בין מיני ומכלואי הפעמוניות הרב-שנתיות, שניתן למצוא במשתלות, פעמונית פורטנשלאג היא המין המוצלח מכולן: זהו צמח זוחל המתפשט בשלוחות דקות ויוצר כרית צפופה של עלים מעוגלים ומשוננים.
באביב פורח הצמח בשפע רב של פרחים פעמוניים סגולים והפריחה חוזרת שוב בעוצמה פחותה בסתיו.

פעמונית זו גדלה היטב בתנאי השקיה סדירה ובצל מלא או חלקי גם בקרקע כבדה ואפילו בתחרות שורשים קלה, במסלעות ובעציצים. היא מתפשטת לא באגרסיביות ויוצרת כיסוי רב-שנתי ירוק ונאה גם ללא פריחה. מתאימה ביותר גם לחיפוי הקרקע תחת צמחים גבוהים ובכל מקרה, בתנאים סבירים, היא מאריכת ימים ביותר ויכולה לשגשג בגינה למשך עשרות שנים.

Campanula portenschlagiana1

ניתן גם לשתול אותה בעציץ רחב ולהטמין תחתיה בצלי חורף או בצלי קיץ, שיפרצו דרך הכרית הצפופה ויפתיעו בעונתם.

פעמונית פורטנשלאג היא צמח קטן ויפהפה ומשום כך, כנראה, התמזל מזלנו והוחלט להתאים לה רק חלק קצרצר משמו של הבוטנאי האוסטרי אשר העניק לה את שמה: פרנץ אדלר פון פורטנשלאג-לדרמאייר.

דילוג לתוכן