שיח-אברהם מצוי
Vitex agnus-castus

משפחה: שפתניים Lamiaceae | מוצא: ארצות הים התיכון ומרכז אסיה

נתחיל במדרש שם: מקור השם Vitex בשורש הלטיני לטוות או לקשור משום שענפיו הגמישים שימשו לקליעת סלים.

השם agnus-castus הוא חזרה ביוונית agnos ובלטינית castus על המילה ‘צניעות’ וזאת משום האמונה כי אכילת פירותיו הטחונים מדכאת את היצר המיני. מעניין שהשיבוש, האולי מכוון מ-agnos (צנוע ביוונית), ל-agnus (טלה בלטינית) מתכתב עם כינויו של ישו ‘שה האלוהים’ ועם השם העברי שיח-אברהם, שמקורו כנראה באמונה, שעל ענפי שיח זה נתפס האיל שמופיע בעקידת יצחק.
בעדה השומרונית מזהים צמח זה עם ערבי הנחל, שבארבעת המינים.

שיח-אברהם מצוי הגדל בר ברוב אזורי הארץ הוא שיח גדול ומסועף, שיכול לגדול אפילו לעץ קטן בגובה 5-6 מטרים. בישראל הוא מעדיף לגדול על גדות נחלי איתן ואכזב ושורשיו העמוקים מאפשרים לו להיות פעיל במשך כל הקיץ לאחר תרדמת החורף. במרץ-אפריל מלבלבים העלים המאוצבעים, שצבעם ירוק-אפרפר והם בעלי ריח נעים.

ממאי-יוני ולמשך כמה חודשים מתכסה השיח בשפע תפרחות מאורכות סגולות המושכות פרפרים ודבורים בהמוניהם. קיימים גם זנים בעלי פריחה ורודה ולבנה.

Campanula portenschlagiana1

ניתן לשלב שיח-אברהם מצוי בגדר הפרדה גדולה, בגינון ציבורי או כשיח/עץ מרכזי בגינה ואפילו כעץ צל נשיר לא גדול על גזע אחד או כמה גזעים. השיח גדל היטב משמש מלאה ועד לצל חלקי, עמיד להשקיה מרובה כמו גם להפסקת השקיה מוחלטת בקיץ ומרשים מאוד בפריחתו הקיצית.
מגיב היטב לגיזום וניתן להקטינו כל שנה-שנתיים. השיח זורע עצמו מעט בגינה, אך אינו מהווה מטרד.

זרעי השיח שימשו רבות ברפואה עממית נגד כאבי ראש, בטן  ומפרקים, בעיות פריון ומחזור ועוד. מחקרים מודרניים גילו יעילות של תמציתו נגד תסמונת קדם-וסתית ובעיות פריון ונראה שיש לו פוטנציאל רפואי רחב מאוד.
כמו כן ניתן להשתמש בפירותיו דמויי הפלפל לתיבול מזון.

בשתילי הר אנחנו מחזיקים שני זנים בריבוי מייחורים:

  • זן רחב-עלים בעל עלים גדולים במיוחד ותפרחות גדולות ומרשימות בכחול-סגול.
  • זן צר-עלים שנמצא בארץ ועליו צרים מעט משל מופע הבר הרגיל והוא בעל צימוח צפוף במיוחד.
    חודש מאי הוא חודש מצוין לשתול שיח-אברהם מצוי ולגלות את השיחים היפים המתחילים לפרוח בטבע ובגינות.
דילוג לתוכן