בגוניה 'סופי ססיל'
Begonia 'Sophie Cecile

משפחה: פעמוניתיים Campanulaceae | מוצא: דרום אירופה

כולנו מכירים את הבגוניה פורחת-העד, שהיא צמח עונתי קיצי פרחוני ביותר ומתפעלים באביב ממכלואי בגוניית הפקעות בעלי פרחי הענק הצבעוניים.
רבים גם מגדלים במכלים בבית או בגינה בגוניות זוחלות בעלות עלים צבעוניים ומרשימים כמו בגוניה סולי-מוטטה או בגוניה מאזה שחורה, או בגוניות מקבוצת רקס.
בגוניה ‘סופי ססיל’, צמח השבוע שלנו, שייכת לקבוצה נוספת ופחות מוכרת של בגוניות – בגוניות במבוק או בגוניות קנה, שהן בגוניות שיחיות גבוהות וגדולות. בארץ קיימים זנים ספורים מקבוצה זו ולרובם גבעולים זקופים ובשרניים הנושאים בחלקם העליון עלים צבעוניים מאורכים וא-סימטריים.
בקיץ ולמשך כמה חודשים פורחות בגוניות אלה בתפרחות בגוני ורוד ולבן הנשמטות מטה ומוסיפות לצמח יופי רב.

בגוניה ‘סופי ססיל’ היא לטעמנו המוצלחת מכולן: הגבעולים הגבוהים בוקעים מן הקרקע כגבעולי במבוק מחודדים. בבגרותם הם קרחים בחלקם התחתון ובחלקם העליון נישאים עלי ענק מעורקים, מפורצים ומבריקים. לעלים אלה צד עליון כהה ומקושט בכתמים לבנים-כסופים וצד תחתון אדום-ארגמני. בין יולי לספטמבר עוד מוסיפה היפהפייה הענקית הזו ומגדלת שפע תפרחות ורודות ומרשימות.

זוהי בגוניה מהירת גידול וחסונה (יחסית). כמרבית הבגוניות היא מעדיפה לגדול במכל בקרקע קלה המתייבשת חלקית בין ההשקיות. היא בשיאה בתנאי צל מואר, אולם מסתדרת יפה גם עם כמה שעות של קרינת שמש ישירה ומפתחת עמידות גבוהה יחסית ליובש, לקור ולחום ואינה רגישה לקמחונות.

ניתן לגדלה בבית באור רב, או בגינה בפינה מוגנת יחסית אם מדובר באזור ההר הגבוה. מומלץ לקצר ולגזום מדי פעם גבעולים ותיקים כדי לשפר את מראה הצמח.

בשתילה במכל בינוני או גדול, ניתן לקבל תוך שנה עד שנתיים צמח בגובה 1-1.5 מטרים בעל גבעולים רבים, שימשיך להתפתח ולשגשג במשך שנים רבות. מומלץ גם לשלב באותו העציץ צמחים זוחלים כפעמונית פורטנשלאג או וינקה קטנה כדי להוסיף עניין וחן.

דילוג לתוכן