מונסטרה יפה
Monstera deliciosa

משפחה: לופיים, Araceae | מוצא: מרכז אמריקה מפנמה ועד לדרום מקסיקו

אם יש צמח אחד, שיצר אופנה משלו והפך מבוקש בשנים האחרונות הרי שזו המונסטרה היפה. זהו כיום אולי הצמח הטרופי המוכר ביותר המשמש כצמח בית ובוודאי מתסכל צעירים רבים הרוכשים אותו ומגלים שדירתם קטנה מלהכיל..

הזנים מגווני העלה המבוקשים מאוד על ידי אספנים, מזכירים לעתים במחיריהם את טירוף הצבעונים ההולנדי במאה ה-17.

מונסטרה יפה גדלה בר ביערות הטרופיים של אמריקה המרכזית מפנמה ועד לדרום מקסיקו. הצמח הצעיר הנובט על קרקע היער זוחל בתחילה לכיוון החשוך ביותר- כנגד כל מה שלמדנו על צמחים וזאת כדי להגיע אל גזע עץ סמוך ואז לטפס עליו לגובה בעזרת שורשי אוויר נצמדים ולשאוף אל האור.

בצעירותה מגדלת המונסטרה היפה עלים רגילים ומלאים, אך מהר מאוד מתחילים העלים לפתח שסעים בשוליהם והעלים הבוגרים, שגודלם יכול להגיע ל 70*90 ס”מ מלאים בחורים מעוגלים בסידור סימטרי מיוחד ויפהפה. זה גם מקור השם העממי באנגלית: צמח הגבינה השוויצרית.

זהו צמח בית מוצלח וחסון אם זוכרים שכדי להיראות במיטבו הוא דורש אור רב ואזור מרווח להכלת עלי הענק. מסתדר ללא בעיות גם במכלים לא גדולים ואינו דורש השקיה מרובה. שורשי האוויר הארוכים מוסיפים גם הם חן למראה המפלצתי הנאה.

בארצות טרופיות ואף בישראל החמה משמשת המונסטרה היפה גם כצמח גינה בעל מראה טרופי מובהק. אזור ירושלים מייצג, כנראה, את האקלים הקר ביותר בו היא יכולה להסתדר בחוץ- פינות מוגנות ומוצלות בגינה תחת פרגולה או עץ, גינות פטיו ובעיקר הגנה מרוחות חורף עזות ומקרה וניתן גם אצלנו לגדל צמחים גדולים ומרשימים כמעט כמו במישור החוף. בחורפים קרים במיוחד נשרפים לעתים כמה עלים, אולם הצמחים מתאוששים יפה באביב.

השקיה סדירה וצל מואר כבר אמרנו?

יחסית לצמח טרופי ענק עלים היא אפילו עמידה ליובש.

צמחים בוגרים ומפותחים פורחים בפרחים לופיים לבנבנים המזכירים פרחי בת-קלה אתיופית ואף חונטים פירות ירקרקים ומאורכים. פירות אלה אכילים ומתוקים עם אזהרה בצידם- לופיים רבים מפתחים בפירותיהם גבישים דוקרניים דמויי מחטים של אוקסלט הסידן ויש לוודא כי הפרי בשל לגמרי וגם אז להישמר בעת האכילה.

זהו צמח בית מבוקש, גדול ומוצלח וצמח גינה נהדר אפילו בירושלים בפינה מוגנת.

דילוג לתוכן