fbpx

מרווה קטנה (מרוות חורשים)
Salvia chamaedryoides

משפחה: שפתניים Lamiaceae | מוצא: מקסיקו

מרווה מיוחדת זו מגיעה גם היא ממקסיקו מאזורים הרריים גבוהים ודומה לזני מרוות גרג, אולם כמה תכונות מבדילות אותה ממרוות אלה.

מרווה קטנה גדלה כגוש צפוף, רחב ונמוך המתפשט בשלוחות תת קרקעיות ויכול להגיע תוך כמה שנים לקוטר של כמטר ולגובה 30-50 ס”מ. גם למרווה זו עלים קטנים אליפטיים ובעלי ניחוח נעים טיפוסי, אך עליה קטנים יותר ומכוסים בפרווה צפופה המקנה להם צבע אפור נאה.

באזור ההר פורחת מרווה זו בגלים במשך רוב השנה עם שיא באביב והפסקות לעתים בשיא הקיץ ולעתים בחורף ולפרחיה הדומים לפרחי מרוות גרג צבע כחול שמים יפהפה.
מרווה קטנה גדלה היטב תחת שמש מלאה או צל חלקי והיא מגלה עמידות גבוהה יחסית ליובש, אך תיראה במיטבה בהשקיה סדירה ותסתדר גם עם תחרות שורשים בינונית.
מתאימה במיוחד בגן הים-תיכוני, לכיסוי שטח, לאורך שביל ובשיחיה פורחת.
יפה מאחורי צמחים נמוכים, או לפני שיחים גבוהים ומצטיינת גם במכלים גדולים.
הפרחים שופעי הצוף מושכים צופיות, פרפרים ודבורים.
כמו עם מרוות רבות אחרות, כדאי לגזום את חלקה העליון ולנקות ענפים יבשים מדי שנה בסוף החורף על מנת לקבל מראה מחודש, רענן ונאה תוך כחודש-חודשיים.
בשל התחדשותה משלוחות מרווה קטנה מאריכה חיים הרבה יותר מרוב המרוות ויכולה לחיות יותר מ 10 שנים באזורנו ולהתחדש היטב גם אחרי גיזומים חזקים או תקופות יובש ארוכות.
זוהי בהחלט מרווה מצטיינת ויפהפייה, שהשימוש בה בארץ מועט מדי לטעמנו.
שמה העברי מתייחס, כנראה לעליה הקטנים, אך השם הלועזי נגזר עקב דמיונה לגעדה נמוכה Teucrium chamedrys, שנקראה כך משום שכנראה, הזכירה למישהו אלון נמוך – פירוש ‘Chamaedrys’ ביוונית- אלון חובק קרקע.
דילוג לתוכן