fbpx

פילודנדרון דו-נוצתי (ביפי
Philodendron bipinnatifidum

משפחה: לופיים Araceae | מוצא: דרום-אמריקה הטרופית

פילודנדרון דו נוצתי גדל ביערות הטרופיים והסוב-טרופיים של מרכז דרום-אמריקה בין ברזיל, בוליביה פרגוואי וצפון ארגנטינה.

הצמח הצעיר נובט על קרקע היער ויכול להתרומם אל האור על גבעול/גזע מעובה כשהוא נתמך על ידי שורשי אוויר מסיביים, או לטפס על עץ סמוך בעזרת שורשים נדבקים.

הצמח דומה מאוד למונסטרה יפה, אולם עליו הענקיים היכולים להגיע לאורך של כ 1.5 מ’ אינם מפתחים חורים סימטריים עגולים אלא רק אונות עמוקות ומראה כמעט נוצתי. גם הגבעול המעובה והנאה, שמצויר בצלקות עגולות לבנבנות באזור ניתוק העלים הישנים, שונה מזה של המונסטרה.
בשאר תכונותיו ודרישותיו דומה הפילודנדרון הדו-נוצתי למונסטרה הנאה:~
זהו צמח בית מוצלח וחסון אם זוכרים שכדי להיראות במיטבו הוא דורש אור רב ואזור מרווח להכלת עלי הענק. מסתדר ללא בעיות גם במכלים לא גדולים ואינו דורש השקיה מרובה. שורשי האוויר הארוכים נאים גם הם

בארצות טרופיות ואף בישראל החמה משמש גם כצמח גינה בעל מראה טרופי מובהק ומיוחד. באזור ירושלים מומלץ לפינות מוגנות ומוצלות בגינה תחת פרגולה או עץ, לגינות פטיו ובעיקר עם הגנה מרוחות חורף עזות ומקרה. בתנאים אלה ניתן גם אצלנו לגדל צמחים גדולים ומרשימים כמעט כמו במישור החוף. בחורפים קרים במיוחד נשרפים לעתים כמה עלים, אולם הצמחים מתאוששים יפה באביב. במישור החוף גדל אפילו בשמש מלאה, אך העלים מצהיבים לעתים בשיא הקיץ. דורש השקיה סדירה אך מגלה עמידות מפתיעה ליובש.

צמחים בוגרים ומפותחים בגינה פורחים בגיל מבוגר בפרחים לופיים לבנבנים המזכירים פרחי בת-קלה אתיופית ומתקיים בהם מנגנון הפריה מרתק: על השזרה (העמוד במרכז הפרח), דמויית העמוד מסודרים מלמטה פרחים נקביים, פרחים עקרים ופרחים זכריים.

הפרחים העקרים באמצע מפחיתים את הסיכוי להפריה עצמית ולמשך יומיים עם היפתח הפרחים מפיצים פרחים עקרים אלה פרומונים של מיני חיפושית וחום רב כדי למשוך אליהם ביעילות חיפושיות להפריית הפרחים.

כמו צמחים רבים ממשפחת הלופיים, מכילים עלי הצמח גבישים דוקרניים דמויי מחטים של אוקסלט הסידן העלולים לפצוע באכילה אך אינם רעילים במיוחד.
דילוג לתוכן