fbpx

פלרגון דמוי-סידה 'בורגונדי'
'Pelargonium sidoides 'Burgundy

משפחה: גסנריים Gesneriaceae | מוצא: דרום-אפריקה. כנראה צמח מכלוא בין שני מינים קרובים

פרחי צמח זה דומים קלות לפרחי ה”גרניום” הנפוצים מאוד בגינון והוא אכן קרוב רחוק שלהם- אם מתעקשים ניתן לקרוא לו בשם המוטעה חלקית גרניום (ממליצים לקרוא את מדרש השם שכתבנו על ההבדל בין גרניום(ן) ופלרגוניום(ן) “כשחסידה, עגור ואנפה נפגשו בגינה”.

פלרגון דמוי-סידה ‘בורגונדי’ הוא כנראה צמח מכלוא של שני מיני פלרגון מדרום-אפריקה: פלרגון כלייתי בעל פרחים ורודים ופלרגון דמוי-סידה בעל פרחים כמעט שחורים.

הצמח הוא בעל עלים יפים, קטיפתיים ואפורים כשני הוריו ונושא במשך רוב השנה עם שיא באביב-קיץ שפע פרחים קטנים בצבע, שהוא לרוב ארגמן כהה.
זהו צמח חסון ומאריך שנים הגדל היטב משמש מלאה ועד לצל כמעט מלא ומתאים לרוב אזורי הארץ, אך באזורים חמים מומלץ לגדלו רק בצל חלקי.
בארץ מוצאו הוא גדל תחת גשמי קיץ ולכן אוהב השקיה קיצית סדירה, אך הוא בעל עמידות גבוהה מאוד ליובש ויכול אף להיכנס לתרדמה ממושכת וללבלב מחדש משורשיו המעובים.
פלרגון דמוי-סידה ‘בורגונדי’ גדל לגובה של 20-30 ס”מ ולקוטר של 50-70 ס”מ ומתאים ביותר לכיסוי שטח קטן, במסלעה ובמכל והוא יפהפה ממש בסלסלה תלויה ממנה יישפך ויקשטה בעליו היפים ובשפע פרחיו.
בקרקע חובה לדאוג לניקוז מעולה (הצמח רגיל לחורפים יבשים) ומומלץ לדשן כפעם-פעמיים בשנה בקומפוסט או בדשנים בשחרור איטי.
ניתן לחדש את הצמח אחת לשנתיים-שלוש על ידי גיזום נמוך באביב.
 
על שם הסוג פלרגון (חסידה ביוונית) כתבנו כבר כי מקורו בדמיון הפרי למקור החסידה. שם המין דמוי-סידה נובע מדמיון העלים הקטיפתיים לצמח אחר בשם סידה. אם אכן זהו צמח מכלוא בין שני מינים אז שמו המדויק צריך להיות פלרגון ‘בורגונדי’ אבל אנחנו בוחרים, שלא להחליף את הבוטנאים בוועדת השמות ונמשיך לקרוא לו כפי שהוא מוכר במשתלות.
דילוג לתוכן